waterstof

De oorlog tussen batterijen en waterstof

Er lijkt een kleine oorlog tegen waterstof gaande te zijn. Een onnodige oorlog, denken wij. Een strijd die meestal gevoerd wordt door de ‘batterijaanhangers’, die de Battery Electric Vehicle (BEV) propageren maar zelden door waterstofaanhangers. Dat is dan ook logisch: BEV-aanhangers zijn beducht voor de door enkele autofabrikanten bedachte verkoopstrategie: “koop geen elektrische auto want het wordt waterstof”. Een bewust misleidende strategie om de doorbraak van de Electric Vehicle (EV) te vertragen. Of toch niet?

Gorinchem krijgt waterstoftankstation

Op 9 juli tekenden vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de gemeenten Gorinchem en Molenlanden en de omgevingsdienst Zuid-Holland een samenwerkingsovereenkomst voor de komst van een waterstoftankstation.

Daarmee is de komst van een tankstation een stap dichterbij gekomen. Een eigenaar van een bestaand tankstation is bereid gevonden om de financiële haalbaarheid verder te verkennen.

Het tankstation moet toegankelijk zijn voor zowel personen- als vrachtauto's. De ligging wordt als belangrijkste voorwaarde voor succes gezien.

Waterstof en mobiliteit

De eerste EV-rijders waren echte pioniers. Ik praat over het tijdperk van voor 2013. Ruud Lubbers die met een verlengsnoer urenlang zijn omgebouwde Volkswagen Golf oplaadde. De Mitsubishi i-Miev, die er niet uitzag maar heerlijk reed en helaas een beperkte actieradius had. Toen kwam Tesla. In 2019 voorspelden de analisten nog een faillissement door de problemen met het opstarten van de productielijn voor de Model 3. En zie daar: mede dankzij de lage fiscale bijtelling wordt voor 2020 een recordjaar voor elektrisch rijden voorspelt.

Eerste H2 Test Drive groot succes

Vandaag vond de eerste H2 Test Drive plaats op de Automotive Campus in Helmond. Samen met Oostendorp Autogroep en Ebby Road organiseerde E-xpeditie.nl een gelegenheid om geïnteresseerde ondernemers kennis te laten maken met rijden op waterstof. De deelnemers waren enthousiast! Daarom organiseren we deze op 7 juli nogmaals!

Arjan de Putter Tue, 06/16/2020 - 19:38

Hoe lang blijft waterstof in je tank zitten?

Eén van de grootste problemen bij waterstof was het bewaren van het goedje: het molecuul is zo klein dat het overal doorheen gaat. Geen fijn idee, want het is natuurlijk zonde als het zo maar uit je tank verdwijnt, zonder dat de energie wordt omgezet in beweging. Hoe lang blijft de waterstof in de tank van je auto zitten?

2.888 km in 24 uur op waterstof

Het is een afstand van Amsterdam tot ver voorbij Moskou. Op zaterdag 24 en zondag 25 maart 2018 zijn wij er in geslaagd om met een Hyundai iX35 op waterstof in één etmaal bijna 2.900 kilometer af te leggen. Een verslag.

WHY?

Allereerst: voor je lol 24 uur in de auto zitten, dan ben je toch niet goed snik? Waarom doen we dit? Twee van de drie teamleden zijn onvervalste pur sang autogekken. En alle drie zijn ze gek op extreme uitdagingen. “Kan het niet? Dat zullen we nog wel eens zien!”

Nederlanders leggen 2.888 km af in 24 uur op waterstof

NEDERLANDERS LEGGEN 2.888 KM AF IN 24 UUR OP WATERSTOF

Drie Nederlanders verbraken op zondag 25 maart het wereldrecord elektrisch rijden. In 24 uur tijd legden zij 2.888 kilometer af met een waterstof elektrische auto. Daarmee verbraken ze zowel het oude wereldrecord waterstofelektrisch rijden dat me 2383 kilometer op naam van The Viking & The Scientist stond, maar verbeterden ook het wereldrecord (batterij) elektrisch rijden. Dat staat sinds 2016 op naam van Horst Lüning (Duitsland).

Subscribe to waterstof