Op waterstof naar Zweden

Soort test

Onlangs werd de waterstofwereld opgeschrikt door een incident in Kjorbo, Noorwegen. Daar was een waterstofexplosie bij een vulstation. Uit voorzorg werden direct identieke stations in Denemarken en Duitsland gesloten. En er werd grondig onderzoek naar de oorzaak gepleegd. Ik zag een zorgvuldig geplande trip naar Zweden in rook op gaan. Vlak voor de datum van vertrek was de oorzaak bekend: een verkeerd gemonteerde afsluiter. Nu Denemarken weer op ‘groen’ staat, betekent dat ook dat de trip per waterstofauto naar Zweden door kan gaan.

WAAROM DEZE TRIP?

Ver reizen op waterstof is geen issue. Dat heb ik geleerd met de Wereldrecordpoging FCEV (2.888 km – 2018) en de diverse Waterstof Challenges. Maar testrijden en echte praktijk is iets anders. Met de Hyundais iX35 en Nexo heb ik ruime ervaring; met de Toyota Mirai helaas wat minder.

En omdat ik van uitdagingen én praktijkverhalen hou, heb ik een serieus plan voorbereid.

DE TRIP

Vanaf Deventer naar Mariestad in Zweden (dik 1.100 kilometer), vandaar uitstapjes naar onder andere Trollhättan (naar het Saab-museum uiteraard). Gevolgd door een verblijf in Stockholm met uitstapjes naar Sandviken. En vervolgens weer terug. Al met al verwacht ik dik 3.000 kilometer af te leggen.

Die drie lokaties zijn niet geheel toevallig gekozen: in al die steden is een waterstofvulpunt. Per hoofd van de bevolking ligt Zweden op dat vlak voor op Nederland.

DE AUTO

Ik vertrek met een Toyota Mirai. Deze is me beschikbaar gesteld door Rijkswaterstaat. De Mirai is een vierdeurs sedan met een kofferruimte. Een deel daarvan wordt gebruikt door een waterstoftank, waardoor effectief 361 liter bagageruimte overblijft.

NOG EEN UITDAGING

Er is volop avontuur: tussen Kopenhagen en Mariestad moet ik 435 kilometer zonder waterstofvulpunt zien te overbruggen. Verkeerd rijden of een te hoog verbruik zorgt voor een smadelijk afslepen.

Verder heb ik een flinke hoeveel pasjes bij me: Air Liquide (voor Nederland), een pincode (voor tanken bij Hygear in Arnhem), een kaart van H2 Mobility (Duitsland), een druppel voor Denemarken (NEL). En in Zweden? Daar kun je gewoon met je creditcard betalen.

VOLG MIJ

Je kunt me tijdens deze tocht volgen via ElektriciTijdrit. Vanaf 13 juli vind je daar een tijdlijn met foto’s. Tussendoor doe ik verslag op E-xpeditie.nl.O

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage